17. 6. 2019
Přijďte na školení ITIL do EDU Trainings.
ITIL používají miliony profesionálů po celém světě. Firmy jsou postaveny na ITIL. Organizace každoročně značně investují do přijímání a přizpůsobování ITIL do svých obchodních postupů a zvyšování kvalifikace svých pracovníků kvalifikací ITIL.
Máme za sebou několik školení ITIL 4 Foundation. Zeptali jsme se lektorky Ludmily Vráželové na co se účastníci ITIL školení nejčastěji ptají.
Dotazů je hodně, vybrali jsme pro vás TOP 10 nejčastějších:
Otázky vám zodpovíme níže a pokud vás zajímají i další odpovědi, zveme vás na školení v EDU Trainings.
Přehled školení ITIL naleznete: https://edutrainings.cz/https://edutrainings.cz/vendor/itil/.
Odpovědi
Nově je v ITIL 4 dodávka služeb z IT do byznysu popsána jako tzv. Service Value System, tedy celý systém, který má tyto komponenty:
Principy – určité zásady, jak dodávat služby (například postupovat iterativně),
Governance – pravidla,
Praktiky – například procesy a funkce,
Neustálé zlepšování a
Service Value Chain – obdoba životního cyklu služby.
Procesy se stále využívají. Jsou „schované“ pod obecnějším názvem „Praktiky“.
ITIL 4 je jinak strukturován. Životní cyklus služby nahradil Service Value System a jeho komponenta Service Value Chain. ITIL 4 obsahuje některé nové koncepty, jako například „value stream mapping“. Bylo změněno kvalifikační schéma – po ITIL Foundation následuje ITIL Managing Professional a ITIL Strategic Leader.
Service Value Chain (SVCH) je obdoba životního cyklu služby – původního Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operations a CSI. SVCH má 6 komponent: Engage, Plan, Design&Transition, Obtain&Build, Deliver&Support a Improve. Na rozdíl od původního životního cyklu služby, který byl prezentován a využíván převážně sekvenčně – nejdříve Service Strategy, pak Service Design atd., komponenty SVCH se spouští v různém pořadí, opakovaně, v závislosti na úkolu, který má IT vykonat.
Každá z komponent SVCH je realizována Praktikami, což jsou mimo jiné i procesy. Tedy například Deliver&Support je realizována například prostřednictvím známého Incident Managementu.
Incident Management proces, stejně jako většina původních procesů ITIL 3, je ve verzi 4 stále k dispozici. Procesy jsou upraveny a „modernizovány“. Například Incident Management je doplněn o techniku „swarming“, což je pojem známý z agilního řízení. Jde o způsob řešení incidentu, kdy je přerušena ostatní práce všech členů týmu a ti se najednou společně věnují incidentu, dokud není vyřešen. Swarming se dá přeložit jako „rojení“, což připomíná právě tento stav – všichni společně řeší incident.
Rádi vám poradíme při výběru školení ITIL, které je pro vás nebo vaši společnost nejvhodnější. Kontaktujte nás prosím: edu@edutrainings.cz
Těšíme se na viděnou v EDU Trainings!
12. 11. 2024